Tweede succesvolle editie van burgerbudget Meemakers9900

Stad Eeklo heeft voor het tweede jaar een Meemakers burgerbudget van 30.000 euro verdeeld onder zeven vernieuwende projecten die bijdragen aan buurtbetrokkenheid, sociale verbinding en/of een beter klimaat.

Met dit burgerbudget stimuleert de stad zelfinitiatief van inwoners om activiteiten te organiseren of iets in de buurt te realiseren. Acht projectideeën werden ingediend via ikdoemee.eeklo.be. Naast punten van de jury (60% van de punten), werden ook 717 burgerstemmen uitgebracht, die meetelden voor 40% van de punten.

Zeven projecten

Op basis van het reglement en de puntenverdeling, wordt het beschikbare budget van 30.000 euro verdeeld onder zeven projecten:

• Deelproject Duofiets krijgt 7.000 euro: een aangepaste duofiets om te delen met de buurt en de ruime omgeving van Eeklo (Activiteitencentrum HanNAH voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel)
  • Buurt gezocht! krijgt 3.000 euro: creëren van verbinding met de buurt via o.m. een buurtkrant, een infobord in de Boelare en een buurtwandeling (Freinetschool De kleine helden)
  • Arrangeerbibliotheek met een knipoog naar huis en tuin krijgt 5.000 euro: kwetsbare huurders van Woonmaatschappij Meetjesland krijgen ondersteuning om hun tuin en/of woning op orde te houden via een 'bibliotheek' met kennis en materiaal (Woonmaatschappij Meetjesland)
  • Speelelementen in de Snuifmolenstraat krijgt 3.000 euro: integreren van speelse elementen voor de jongste inwoners van de straat bij de heraanleg van de pleintjes(buurtbewoners Snuifmolenstraat)
  • Creatieve ontmoetingsruimte krijgt 10.000 euro: een container omtoveren tot een mobiele, overdekte ontmoetingsplaats die rondreist doorheen de stad op diverse rondhangplaatsen, evenementen en buurtfeesten (jeugdhuis De Route / muziekclub N9)
  • Groene burenactiviteit Zandstraat krijgt 1.500 euro: plantenruil- en/of verkoopdag, aangevuld met o.m. sport- en spelactiviteiten en workshops in aanloop naar de opstart van een buurtwerking in de Zandstraat (buurtbewoners Zandstraat)
  • Schoolschaaktornooi voor leerlingen uit het lager onderwijs krijgt 500 euro: organisatie van een schaaktornooi voor leerlingen van de lagere scholen van Eeklo  (Luc Wulgaert en Meetjeslandse Schaakvereniging afdeling Eeklo)

De uitgekozen projecten kunnen nu aan de slag en hebben een jaar tijd om hun idee te realiseren.

Je kan de vooruitgang hier volgen

Het project Pasen slaat een brug tussen kinderen en senioren waarbij op paaszaterdag Gezinsbond Eeklo een paasactiviteit in de gebouwen van het woonzorgcentrum Avondzegen organiseert om zo jong en oud samen te brengen, werd ook goedgekeurd. Maar op basis van het reglement was hun score niet hoog genoeg om een deel van het beschikbaar budget te ontvangen.

Projecten 2023

De Meemakers van 2023 ronden stilaan hun projecten af. Een stand van zaken kan je volgen via ikdoemee.eeklo.be/meemakers9900.

Nieuwe projectoproep na de zomer

Na de zomer wordt de nieuwe oproep gelanceerd voor het Meemakers9900 budget van 2025.

De projecten moeten bijdragen tot een Energiek en/of een Verbonden Eeklo:

•      projecten ENERGIEK EEKLO, waarbij de klemtoon ligt op vermindering van CO2-uitstoot en energietransitie.
  •      projecten VERBONDEN EEKLO, waarbij de klemtoon ligt op sociale cohesie en buurtbetrokkenheid.

De projectoproep wordt hier bekendgemaakt.

Participatie

Industrielaan 2 , 9900 Eeklo Stadskantoor